Maj 2023

            Maj nie różnił się od ośmiu poprzedzających go miesięcy bieżącego roku szkolnego, w którym nasza szkoła realizowała rządowy program „Laboratoria Przyszłości” – inicjatywę edukacyjną realizowaną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wspólną misją tego projektu jest stworzenie nowoczesnej szkoły – takiej, w której zajęcia są prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Tak jak do tej pory lekcje techniki w naszej szkole odbywały się w nowoczesnej klasopracowni a nauczyciele wszystkich przedmiotów mogli swobodnie wykorzystywać na swoich zajęciach narzędzia „Laboratoriów Przyszłości”. W maju odbyło się kolejnych kilkadziesiąt takich lekcji.

            Tak jak we wcześniejszych miesiącach najmłodsi uczniowie doskonalili umiejętność programowania. Kodowali na macie, rozwiązywali dyktanda graficzne oraz budowali kubeczkowe wieże. Wielkim zainteresowaniem wśród uczestników zajęć cieszyły się szczególnie ćwiczenia z robotami edukacyjnymi oraz ich programowaniem. Dzięki dużej częstotliwości i efektywności lekcji z wykorzystaniem ozobotów, genibotów oraz photonów sterowanie robotami edukacyjnymi nie sprawia już żadnych trudności naszym uczniom. Z łatwością układają oni kody robotów, uzupełniają ich trasy czy posługują się interfejsem Photon Blocks.

            Nadal ogromną popularnością wśród naszych najmłodszych odkrywców cieszyły się okulary VR. Generowane przez nie trójwymiarowe obrazy niezmiennie wywoływały u uczniów największe zainteresowanie oraz radość. ClassVR pozwalały im swobodnie podróżować w przestrzeni. Były wyprawy do Azji, Afryki czy Australii. Uczestnicy zajęć w jednym dniu zwiedzali największe parki narodowe Ameryki, by innym razem wędrować wśród bujnych traw wiosennej łąki, obserwując z bliska życie znanych i mniej znanych owadów oraz poznając ich budowę i znaczenie dla przyrody. Były też podróże w czasie. Uczniowie poznawali cywilizację starożytnego Egiptu, oglądali piramidy, świątynie, hieroglify oraz najciekawsze eksponaty starożytnej sztuki egipskiej, omawiając przy tym jej charakterystyczne cechy. Kolejnym przystankiem w tej ciekawej „podróży do przeszłości” była osiemnastowieczna Warszawa z czasów Sejmu Wielkiego i Konstytucji 3. Maja. Klasy I-III zapoznały się z tłem historycznym tych ważnych dla Polski wydarzeń, twórcami Konstytucji 3. Maja oraz pieśnią patriotyczną z tamtego okresu pt. „Witaj, majowa jutrzenko”. Oryginalnym dopełnieniem zajęć był wydruk za pomocą drukarki 3D kotylionów narodowych dla każdego ucznia. Warto podkreślić, że pozyskane przez szkołę narzędzia „Laboratoriów Przyszłości” zostały również wykorzystane w czasie lekcji związanych z obchodzonym 26 maja Dniem Matki.

            W tym samym czasie uczniowie klas IV-VIII dzięki okularom VR odbywali równie ciekawe i „odległe w czasie i przestrzeni wirtualne podróże”. Odkrywali historię świata i cywilizacji oraz poznawali odnawialne źródła energii. Niezwykle interesujące okazały się także zajęcia techniki, na których oglądali przeróżne przedmioty wykonane z poznanych wcześniej materiałów. Mogli zobaczyć m.in. trójwymiarowy model kartonowego pudełka, plastikowej skrzynki, ceramicznych naczyń czy drewnianej zabawki. Duże zainteresowanie wzbudził model metalowego sejfu, starego zardzewiałego metalowego kubka czy brązowej sukni. Uczniowie mogli obejrzeć wnętrze zrekonstruowanego domu z epoki paleolitu, który wykonany był wyłącznie z materiałów naturalnych. Dużym powodzeniem cieszyły się również zajęcia „Mechatronika na co dzień z Arduino”. Dla klas VIII niezwykle ciekawe i miłe zarazem okazały się lekcje, na których zostały zaprojektowane i wydrukowane czterolistne koniczynki dla wszystkich ósmoklasistów piszących tegoroczny egzamin. Bardzo dobre, ostateczne wyniki egzaminu wydają się potwierdzać, że koniczynki szczęścia w połączeniu z systematyczną nauką były prawdziwym strzałem w dziesiątkę.