Grudzień 2022

            Za nami kolejny miesiąc, w którym nasi uczniowie mieli okazję w procesie edukacyjnym wykorzystywać narzędzia pozyskane przez szkołę w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Tak jak do tej pory nowoczesna klasopracownia wyposażona dzięki udziałowi w projekcie służyła do efektywnej i efektownej realizacji wszystkich zajęć z techniki. Ponadto na większości przedmiotów nauczyciele wykorzystywali sprzęt „Laboratoriów”. Odbyło się kolejnych kilkadziesiąt takich lekcji. Tym razem uczniowie klas 0-III odbywali wirtualne wycieczki po najciekawszych zakątkach świata oraz zapoznawali się z programami „Photon Draw” i „Photon Blocks”. Klasy IV-VIII korzystały z okularów VR, zwiedzając najciekawsze i najpiękniejsze obiekty sakralne na świecie, odbywając wirtualne podróże po galeriach malarstwa i sztuki nowoczesnej oraz poznając i wirtualnie „doświadczając” różnych klęsk żywiołowych. Uczniowie klas starszych mieli okazję również poznać, jak działają najbardziej popularne czujniki robotów (np. czujnik podczerwieni). Narzędzia „Laboratoriów Przyszłości” wykorzystywane były także do tworzenia wielu pomocy dydaktycznych oraz przedmiotów ułatwiających codzienną pracę szkoły (np. model komórki, breloczki do kluczy).

            Z uwagi na fakt, że grudzień bardzo mocno związany jest ze Świętami Bożego Narodzenia wiele lekcji i działań nauczycieli wiązało się z tą tematyką. Uczniowie klas I m.in. poznawali pochodzące z różnych krajów zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe. W czasie wirtualnych wycieczek odwiedzali jarmarki świąteczne w różnych częściach świata, podziwiali świątecznie udekorowane domy na różnych kontynentach. Starsze klasy, wykorzystując drukarkę 3D, tworzyły oryginalne gwiazdy bożonarodzeniowe.

            Prawdziwym hitem okazały się jednak dwa inne wydarzenia. Pierwszym z nich była zorganizowana w szkole dla klas młodszych w ramach zajęć z zakresu preorientacji zawodowej „Świąteczna mini sesji zdjęciowa. Poznajemy zawody – fotograf”. W czasie tych zajęć uczniowie zaangażowani byli w przygotowanie scenerii świątecznej: tło, dodatki i rekwizyty świąteczne, które uświetniły niezwykle piękne fotografie. Dla zwiększenia efektów wizualnych każdy uczestnik musiał zadbać również o swój strój. Dzięki aparatowi zakupionemu w ramach programu LP uczniowie mieli możliwość poćwiczyć pracę ze sprzętem w trybie manualnym. W czasie trwania „Świątecznej mini sesji” przekonali się również, jak ważne w fotografii jest zadbanie o prawidłową kompozycję oraz odpowiednie doświetlenie zdjęć.

            Drugim niezwykle ciekawym i atrakcyjnym poznawczo dla uczniów wydarzeniem był udział w warsztatach organizowanych przez Centrum Edukacji Nowych Technologii „CENT” w Toruniu rekomendowanych przez MEiN a dotyczących projektowania szopki, druku 3D oraz programowania z wykorzystaniem mikrokontrolera Arduino. Finalnym efektem udziału w tych niezwykle interesujących zajęciach stała się Interaktywna Szopka Bożonarodzeniowa. Uczniowie biorący udział w warsztatach zaprojektowali, wydrukowali przy użyciu drukarki 3D wszystkie elementy oryginalnej konstrukcji, następnie je zmontowali i udekorowali. Ta wyjątkowa szopka była prezentowana na holu szkoły. Warto przy tym dodać, że projekt Interaktywnej Szopki Bożonarodzeniowej został dodatkowo wyposażony w mini robota kroczącego wykonanego w ramach ZWK, który to poprzez ultradźwiękowy czujnik zbliżeniowy załączał wszystkie ruchome elementy szopki oraz robota „pochłaniającego dary” sterowanego czujnikiem podczerwieni i uruchamianego serwomechanizmem. Dla uatrakcyjnienia końcowego efektu dodatkowo zastosowano jeszcze czujnik ruchu z przekaźnikiem włączający kolędę z kartki świątecznej.