Kwiecień 2023

            Czas szybko mija. Za nami kolejny miesiąc udziału naszej szkoły w rządowym programie „Laboratoria Przyszłości” – inicjatywie edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, których wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły – takiej, w której zajęcia są prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. W okresie od 1 do 30 kwietnia, tak jak do tej pory, wszystkie lekcje techniki w naszej szkole odbywały się oddanej we wrześniu do użytku nowoczesnej klasopracowni a nauczyciele poszczególnych przedmiotów mogli swobodnie wykorzystywać na swoich zajęciach narzędzia „Laboratoriów Przyszłości”.W kwietniu odbyło się kolejnych kilkadziesiąt takich lekcji.

            Uczniowie najmłodszych klas tradycyjnie już doskonalili programowanie, m.in. mieli okazję kodować na macie, brali udział w dyktandach graficznych oraz budowali kubeczkowe wieże. Dużym zainteresowaniem uczestników zajęć cieszyły się także roboty edukacyjne i ich programowanie. Każdy uczeń mógł sterować ozobotem, genibotami oraz używać photonów, doskonaląc umiejętność posługiwania się m.in. interfejsem PhotonBlocks.

            Niezmiennie największą atrakcję dla „młodych badaczy świata” stanowiły jednak okulary VR, które, tak jak dotychczas, pozwalały uczniom swobodnie podróżować w czasie i przestrzeni. Uczestnicy zajęć m.in. wędrowali wśród bujnych traw wiosennej łąki, obserwując z bliska życie znanych i mniej znanych owadów. Poznawali ich budowę oraz znaczenie dla przyrody. Prosto z łąki przenosili się do pracowni malarskich Jana Matejki i Stanisława Wyspiańskiego, gdzie mogli podziwiać przykłady dzieł stworzonych przez obu mistrzów pędzla oraz poznawać nazwy akcesoriów malarskich niezbędnych do tworzenia obrazów. Zwiedzając Muzeum w Luwrze oraz Kaplicę Sykstyńską, mieli okazję również dowiedzieć się czym są i jakie cechy charakterystyczne posiadają: freski, murale, graffiti, martwa natura, autoportrety i karykatury. Oglądali najpiękniejsze i najbardziej znane rzeźby i posągi. Najlepszym podsumowaniem i formą ewaluacji wirtualnych wędrówek okazało się dla uczniów samodzielne rysowanie martwej natury. Choć na początku zadanie wydawało się dla nich nie lada wyzwaniem, to jednak wszyscy poradzili sobie z nim doskonale.

            Z uwagi na fakt, że kwiecień w tym roku bardzo mocno związany był z Wielkanocą wiele lekcji i działań nauczycieli wiązało się także z tą tematyką. Uczniowie klas 0-IV m.in. poznawali pochodzące z różnych krajów zwyczaje i tradycje wielkanocne. W czasie wirtualnych wycieczek odwiedzali jarmarki świąteczne w różnych częściach świata, podziwiali świątecznie udekorowane stoły na różnych kontynentach oraz tworzyli oryginalne dekoracje wielkanocne.

            Równie efektywnie i efektownie pozyskane przez szkołę narzędzia „Laboratoriów Przyszłości” wykorzystywały klasy V-VIII. Tak jak ich młodsi koledzy również odbywały wirtualne podróże, m.in. odkrywając historię świata i cywilizacji czy poznając odnawialne źródła energii. Nie wychodząc z ławek starsi uczniowie w Rzymie obejrzeli Koloseum, Schody Hiszpańskie oraz największe i najpóźniej zbudowane rzymskie Forum Trajana. Wykorzystując gogle VR dokładnie przyglądali się, jak powstaje: energia słoneczna, energia wodna i energia wiatrowa. Jak zawsze dużym powodzeniem cieszyły się także zajęcia z grafiki 3D. Trójwymiarowe modele dźwigni dwustronnej, silnika samochodowego czy silnika parowego budziły ogromne zainteresowanie uczniów. Prawdziwym hitem, zresztą niezwykle ciekawym i atrakcyjnym poznawczo, okazało się jednak projektowanie i sam wydruk 3D orła, który zwieńczył tron królewski wykorzystany w czasie uroczystej akademii szkolnej z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3. Maja.