Czerwiec 2023

            Mimo, że trudno w to uwierzyć, ale czerwiec był już dziesiątym miesiącem udziału naszej szkoły w rządowym programie „Laboratoria Przyszłości”. Za nami więc pierwszy rok realizacji inicjatywy edukacyjnej, której pomysłodawcą jest Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W zamyśle jej autorów było stworzenie nowoczesnej szkoły – takiej, w której zajęcia są prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. W ramach realizacji programu LP w naszej szkole wszystkie lekcje techniki odbywały się w oddanej we wrześniu 2022 roku do użytku nowoczesnej klasopracowni a nauczyciele innych przedmiotów mogli wykorzystywać na swoich zajęciach pozyskane narzędzia „Laboratoriów Przyszłości”. W miesiącach od września do czerwca odbyło się kilkaset takich lekcji.

            W czerwcu uczniowie klas I-III w dalszym ciągu doskonalili kodowanie na wirtualnej macie, rozwiązywali dyktanda graficzne i budowali trasy z podanym warunkiem dla robotów edukacyjnych. Odbyli również wiele wirtualnych spacerów i wycieczek. Poznawali parki narodowe i obszary chronione w Polsce i na świecie oraz rośliny i zwierzęta pod ochroną. W czerwcu odbyła się również lekcja otwarta dla przyszłych pierwszoklasistów, którzy od września rozpoczną naukę w naszej szkole. W zajęciach uczestniczyły dzieci z Przedszkola Zgromadzenia Sióstr Św. Dominika. Nasi mali goście mieli możliwość aktywnie uczestniczyć w lekcji i poczuć się jak prawdziwi uczniowie. Przedszkolaki budowały kubeczkowe wieże i zostały zapoznane z robotami edukacyjnymi: ozobotami i photonami. Co warte podkreślenia wszystko wspaniale tłumaczyli… trzecioklasiści. To oni pomagali młodszym kolegom w programowaniu robotów i układaniu tras z puzzli. Podczas lekcji przedszkolaki poznały także interfejs Photon Draw, pozwalający na sterowanie robotem poprzez rysowanie ścieżki przejazdu na ekranie tabletu. Dodawały różne działania do swoich tras, takie jak: zmiana koloru oczu i uszu robota, odtwarzanie dźwięków lub czekanie na interakcję z dowolnym z wbudowanych czujników.

            W tym samym czasie uczniowie klas starszych odtwarzali i nagrywali muzykę, filmy i obrazy oraz uczyli się jak ze zdjęć powstaje film. W ramach zajęć oglądali również krótkie materiały filmowe. Wykorzystując okulary VR tak jak ich młodsi koledzy odbywali wirtualne podróże m.in. na: pozbawioną roślinności pustynię czy afrykańską sawannę, na której mogli obserwować wędrówkę stada słoni. Mogli poczuć się jak kierowcy Formuły 1 w czasie wyścigu na torze. Jednak największych wrażeń uczestnikom zajęć dostarczyła „przejażdżka” kolejką górską, czyli rollercoasterem. Wysokie wzniesienia, strome spadki, duża prędkość i gwałtowne zakręty u wszystkich wywołały wiele emocji.

            Podsumowując, warto jeszcze raz podkreślić, że wszystkie pozyskane w ramach programu „Laboratoriów Przyszłości” narzędzia w znaczący sposób uatrakcyjniły proces edukacyjny w naszej szkole oraz podniosły poziom procesu dydaktycznego.