J. polski VIa

24 marca 2020 r.
 Głoski ustne i nosowe

  1. Lekcja z e-podręcznika.
    https://epodreczniki.pl/a/nosowa-czy-ustna/DkXHN7xdA
  2. Ćwiczenia: 4 i 7-9 zapisz w notatniku.*
  • Wszystkie odpowiedzi zapisujemy w notatnikach.

23 marca 2020 r.
 Okoliczniki

  1. Lekcja z e-podręcznika.
    https://epodreczniki.pl/a/o-kazdej-okolicznosci—okolicznik/D1GTsuQQe
  2. Ćwiczenia: 3, 5 i 6 zapisz w notatnikach.*
  3. Materiał ze Scholarisa – dla chętnych uczniów.
  • Wszystkie odpowiedzi zapisujemy w notatnikach.

20 marca 2020 r.
 Analiza zdania pojedynczego

  1. Lekcja z e-podręcznika
    https://epodreczniki.pl/a/opis-zdania-pojedynczego—cwiczenia/DFviviFTB
  2. Ćwiczenia: 1 i 2.3 zapisz w notatnikach.*
  • Wszystkie odpowiedzi zapisujemy w notatnikach.

19 marca 2020 r.
 Siła miłości – „Mit o Orfeuszu i Eurydyce”

  1. Przeczytaj uważnie tekst „Mit o Orfeuszu i Eurydyce” – s. 260.
  2. Zredaguj w punktach plan ramowy wydarzeń opisanych w micie (równoważniki zdania).
  3. Dlaczego bohater obejrzał się za siebie, gdy wyprowadzał Eurydykę z Tartaru? Jakie emocje nim
    zawładnęły?
  4. Jaka jest główna myśl zawarta w przedstawionej opowieści?
  5. Przyjrzyj się rzeźbie Auguste’a Rodina „Orfeusz i Eurydyka” oraz obrazowi Anselma Feuerbacha
    pod tym samym tytułem. Oceń, które dzieło i dlaczego lepiej oddaje pełną napięcia sytuację
    bohaterów mitu. Uzasadnij swoje zdanie.
    https://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/10.63.2/
    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anselm_Feuerbach_-Orpheus_und_Eurydike1719
    _%C3%96sterreichische_Galerie_Belvedere.jpg
  6. Podaj trzy argumenty, które według ciebie potwierdzają, że „muzyka ma niezwykłą moc”.*
  • Wszystkie odpowiedzi zapisujemy w notatnikach.

18 marca 2020 r.
 „Mit o Prometeuszu”

  1. Przeczytaj uważnie tekst „Mit o Prometeuszu” – s. 256.
  2. Wyjaśnij, jak mit o Prometeuszu tłumaczy pochodzenie człowieka.
  3. Wymień umiejętności, które ludzie zdobyli dzięki darowi swojego dobroczyńcy.
  4. Podaj pięć cech charakteru Prometeusza.
  5. Obejrzyj film „O micie, Prometeusz” – Urszula Glensk.
    https://www.youtube.com/watch?v=aOFPmueJjpY
  6. Korzystając z dostępnych źródeł wyjaśnij związek frazeologiczny „prometejski czyn”.
  7. Wyobraź sobie, że jesteś obrońcą Prometeusza. Zbierz i zapisz argumenty (od 3 do 5), za pomocą
    których przekonasz Zeusa, by uwolnił dobroczyńcę ludzkości.*
  • Wszystkie odpowiedzi zapisujemy w notatnikach.

Drodzy Uczniowie!

Niestety najbliższe kilkanaście dni wszyscy musimy spędzić, nie wychodząc z naszych domów. Z dala od przyjaciół, kolegów i… szkoły. Wszystko po to, aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania i zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2.

W tym szczególnym momencie nasze dotychczasowe regularne spotkania face-to-face zastąpią kontakty za pomocą strony internetowej sptyczyn.pl oraz poczty elektronicznej, zaś naukę w szkole tzw. zdalne nauczanie.

Życzę Wam, aby ten czas (mam nadzieję krótki) nie był czasem straconym. Niech będzie okazją do uzupełnienia, powtórzenia, utrwalenia a może nawet poszerzenia Waszej dotychczasowej wiedzy z języka polskiego.

Pozdrawiam serdecznie

Adam Janiec

17 marca 2020 r.

  • Powtórzenie wiedzy o czasowniku

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/plan-lekcji6   (poniedziałek)

  • W wolnych chwilach czytamy lekturę „Szatan z siódmej klasy” K. Makuszyńskiego