Aktywni mimo pandemii…

,,Obyś żył  w ciekawych czasach”… powiedzenie, życzenie, przekleństwo?

A nam właśnie w takich ciekawych czasach żyć przyszło. Cóż, radzimy sobie, dostosowujemy się, staramy się, żeby tego czasu nie zmarnować, żeby nie był stracony.

W naszej codzienności szkolnej wiele się dzieje. Właśnie ruszyliśmy z naborem do projektu „Kreujemy razem lepszą przyszłość” finansowanego przez EFS w ramach PO WER (współpraca ze szkołami na Malcie). Dla uczniów, którzy nie zakwalifikują się do tego projektu, mamy pocieszenie, że może się im uda wziąć udział w innym programie, gdyż na pewno będą kolejne. Ciągle pracujemy i przygotowujemy nowe wnioski, m.in. czekamy na rozstrzygnięcie konkursu PO WER, któremu nadaliśmy tytuł ,,Bridge to the world of scientific experiences” (Most do świata naukowych doświadczeń – współpraca ze szkołami w Hiszpanii).

Teraz z nadzieją i radością czekamy na powrót wszystkich uczniów do szkoły. Jesteśmy dumni, że nasi wychowankowie oraz nauczyciele  potrafili się dostosować do pandemicznych obostrzeń, do kształcenia zdalnego i hybrydowego, a jeszcze dodatkowo angażowali się w różnorodne akcje, konkursy, olimpiady. W  konkursach kuratoryjnych sprawdzali się uczniowie o szczególnych zainteresowaniach, uzdolnieni i kreatywni. Miło nam poinformować, że Paweł Miechoński został laureatem Wojewódzkiego Konkursu z matematyki a Karol Piekarz finalistą Wojewódzkiego Konkursu z Geografii. Kolejny duży sukces, stał się udziałem uczniów Pawła Miechońskiego i Jakuba Niedziałka, którzy zakwalifikowali się do trzeciego etapu XVI edycji Olimpiady Matematycznej Instytutu Matematycznego PAN.

Nasz Uczniowski Klub Sportowy Flimero w Mistrzostwach Polski Cheerleaders zdobył 6 złotych medali i został powołany do Kadry Narodowej. Będzie reprezentował Polskę w Mistrzostwach Europy i Mistrzostwach Świata 2022. Nasza uczennica Abigajl Pelinko, jako 4 juniorka w Polsce, została powołana do Kadry Narodowej Freestyle Slalom przez Polski Związek Sportów Wrotkarskich w 3 konkurencjach Speed, Battle i Classic.

W konkursie plastyczno-cyfrowym „Fundusze Norweskie i EOG – o tym się wie!” organizowanym przez NASK wspólnie z Państwowym Instytutem Badawczym oraz Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej zespoły z klasy VIIa oraz klasy Ib zakwalifikowano do drugiego etapu. Prace naszych drużyn walczyć będą o wyposażenie szkolnej pracowni multimedialnej.

W wojewódzkim konkursie „Mam Pomysł” organizowanym przez Zespół Szkół Energetycznych w Rzeszowie we współpracy ze Stowarzyszeniem Elektryków Polskich wyróżniona została praca Karola Żarko pt. „Ultradźwiękowy wykrywacz obiektu”, zaś w wojewódzkim konkursie „SACRUM w literaturze i sztuce” zorganizowanym przez SP Sióstr Niepokalanek w Jarosławiu został nagrodzony nasz uczeń Daniel Połaniecki. W Ogólnopolskim Konkursie Geologiczno – Środowiskowym Nasza Ziemia – „Tajemniczy świat jaskiń” praca Mateusza Tłuczka zakwalifikowała się do finału. Nasi uczniowie zostali również zakwalifikowani do udziału w projekcie „TEATR W SIECI/NATENCZAS ‘21” realizowanym przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie we współpracy z Instytutem Teatralnym w Warszawie w ramach programu pn. „Przestrzenie sztuki”.

W pracy szkoły nadal bardzo ważnym tematem jest ciągłe uświadamianie, tak dzieciom, jak i nam dorosłym, o zagrożeniach w sieci, o tym jak bezpiecznie korzystać z social mediów, jak zabezpieczyć i uchronić się przed phishingiem, catfishingiem itp. Omawiamy te problemy w ramach WDN i na zajęciach z dziećmi, ale bardzo cieszy nas również współpraca z doświadczonymi specjalistami ze  Stowarzyszenia ,,Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży BAKCYL”, którzy nt. Bezpieczeństwa w Cyberprzestrzeni przeprowadzili warsztaty dla wszystkich uczniów.

Wiele konkursów, w których braliśmy udział jeszcze jest nierozstrzygniętych, m.in. Międzynarodowy Konkurs organizowany przez Biuro Edukacji Narodowej IPN pt. „Niedźwiedź WOJTEK – żołnierz gen. Andersa”, Ogólnopolski Konkurs na opowiadanie lub bajkę na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego organizowany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki. Cały czas czekamy na wyniki. Nasza Szkoła została również zakwalifikowana do projektu realizowanego przez ZS nr 2 w Rzeszowie wspólnie z Narodowym Bankiem Polskim „Uliczna gra z Ekonomikiem ZS 2”. W programie aktywny udział biorą dwie czteroosobowe drużyny z klas VIId i VIIIb. W tym miejscu wszystkim zaangażowanym w te działania składam słowa najwyższego uznania i podziękowania.

Najważniejsze teraz, aby ułatwić i uprzyjemnić powrót do stacjonarnego nauczania w szkole. Przygotowujemy różnorodne akcje i programy, m.in. zaplanowaliśmy warsztaty prowadzone przez specjalistów z Polskiego Centrum Edukacji i Profilaktyki pn. Witaj w szkole! Jak radzić sobie z powrotem do szkolnej rzeczywistości po wielomiesięcznej nauce zdalnej. Przystąpiliśmy również do projektu zaproponowanego przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego „Tydzień ulgi”. To jasna deklaracja dla uczniów, żeby nie bali się powrotu do szkoły. Po blisko roku nieobecności z powodu pandemii na pewno nic na złego ich w niej nie spotka. Wszyscy skupiamy się na dbaniu, aby poprawiać relacje i integrację zespołów klasowych. Chcemy, aby spotkania odbywały się w przyjemnej i przyjaznej atmosferze. Pomagajmy sobie nawzajem w ponownym przyzwyczajaniu się do rytmu i wymagań szkolnych. Starajmy się, abyśmy wszyscy mogli odnaleźć radość i zadowolenie z powrotu do szkoły.

dyrektor szkoły
Zofia Międlar-Mruk